תנ"ך על הפרק - תהילים כ - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים כ

587 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃יַֽעַנְךָ֣ יְ֭הוָה בְּי֣וֹם צָרָ֑ה יְ֝שַׂגֶּבְךָ֗ שֵׁ֤ם ׀ אֱלֹהֵ֬י יַעֲקֹֽב׃יִשְׁלַֽח־עֶזְרְךָ֥ מִקֹּ֑דֶשׁ וּ֝מִצִּיּ֗וֹן יִסְעָדֶֽךָּ׃יִזְכֹּ֥ר כָּל־מִנְחֹתֶ֑ךָ וְעוֹלָתְךָ֖ יְדַשְּׁנֶ֣ה סֶֽלָה׃יִֽתֶּן־לְךָ֥ כִלְבָבֶ֑ךָ וְֽכָל־עֲצָתְךָ֥ יְמַלֵּֽא׃נְרַנְּנָ֤ה ׀ בִּ֘ישׁ֤וּעָתֶ֗ךָ וּבְשֵֽׁם־אֱלֹהֵ֥ינוּ נִדְגֹּ֑ל יְמַלֵּ֥א יְ֝הוָ֗ה כָּל־מִשְׁאֲלוֹתֶֽיךָ׃עַתָּ֤ה יָדַ֗עְתִּי כִּ֤י הוֹשִׁ֥יעַ ׀ יְהוָ֗ה מְשִׁ֫יח֥וֹ יַ֭עֲנֵהוּ מִשְּׁמֵ֣י קָדְשׁ֑וֹ בִּ֝גְבֻר֗וֹת יֵ֣שַׁע יְמִינֽוֹ׃אֵ֣לֶּה בָ֭רֶכֶב וְאֵ֣לֶּה בַסּוּסִ֑ים וַאֲנַ֓חְנוּ ׀ בְּשֵׁם־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣ינוּ נַזְכִּֽיר׃הֵ֭מָּה כָּרְע֣וּ וְנָפָ֑לוּ וַאֲנַ֥חְנוּ קַּ֝֗מְנוּ וַנִּתְעוֹדָֽד׃יְהוָ֥ה הוֹשִׁ֑יעָה הַ֝מֶּ֗לֶךְ יַעֲנֵ֥נוּ בְיוֹם־קָרְאֵֽנוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למנצח מזמור לדוד. ראשי תיבות גימטריא ק' רמז לק' ברכות כן כתב בספר ארץ החיים ואפשר דסופי תיבות הוא חר"ד דצריך דיהיה חרד וירא כשמברך ויזכור משפלותו שהקב"ה נתן לו רשות לברך לאדון עולם. ובזה ינצל מן מכה ס"ת יענך ה' ביום שק' ברכות מצילות מגהנם א"נ ס"ת גימטריא אדנ"י שהיא השכינה שיהיה כונתו ליחדה עם דודה. והנה גם צרה ישגבך שם ס"ת מכה שינצל ממכה מצד המקטרג למעלה ומכה מצד האויב הנלחם בפועל:ישגבך שם אלהי יעקב. נתגלה ליעקב אבינו דגאולה העתידה תהיה בשם הויה שדי גימטריא שם כן כתב בספר ארץ החיים. ואפשר דכיון דגאולה העתידה בשם הוי"ה שדי גימטריא שם שהיא מלכות לכן יקים את סוכת דוד. והגאולה באלף הששי שהוא נגד יסוד ויסוד הוא חתום הוי"ה מלגיו שדי מלבר ובב' שמות אלו הגאולה והם גימטריא שם. והבט ימין שם חי הוא אותיות משיח שיבא במהרה בימינו כי חי יסוד וא"ש ההי"ב ודוק כי קצרתי. ואפשר דמטעם זה המלכות נקרא שם כי כל חשקה ליחוד ת"ת יסוד שהם הוי"ה שד"י גימטריא שם:ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראינו. אפשר כי ר"ת גימטריא קבל רמז לענוה כמ"ש הוי קבל וקיים דהעניו תפלתו מקובלת וכתבו גורי האר"י ז"ל שאין ס"מ שולט בעניו ולכן דוד הע"ה אמר במזמור קל"א לא גבה לבי ואפשר כי קבל הוא אחד יותר ממספר קל"א להורות דאינו שולט עליו גם ענו"ה גימטריא קל"א רומז לזה. ורמז בזה דלקבול תפלה ענו"ה היא סגולה וגימטריא קבל שה' קבל התפלה בכח הענוה. והנה כתבו גורי האר"י ז"ל דפסוק ה' צבאות עמנו נגד אברהם אבינו ע"ה ופסוק אשרי אדם בוטח בך נגד יצחק אע"ה ופסוק ה' הושיעה נגד יעקב אע"ה. ואפשר לרמוז יעננו גימטריא יעקב עם ד' אותיות. א"נ אפשר יעננו אותיות עניו ן' שם רמז דהעניו נענה בתפלתו ונעשה מרכבה לשכינה שהיא ן' תתאה כידוע. א"נ לפי פשוטו במ"ש בש"ס דגזרו תענית ובאו גשמים קודם תפלה ואמרו דדמי לתנו ואל יראה פני ואם אחרו עד יום אחר התענית דומה להניחו לו עד שיתמקמק וז"ש יעננו ביום קראינו לא קודם ולא אח"כ רק ביום קראנו. א"נ ה' הושיעה ואם ח"ו אין לנו דין בנים או שח"ו היה זלזול ואפילו האב אינו מוחל מ"מ מלך מלכי המלכים דכ"ע דיליה מצי מחיל וז"ש ה' הושיעה המלך מטעם המלך דכ"ע דיליה יעננו ביום קראנו. א"נ בתיבת הושיעה רמוז יחוד קבה"ו אותיות ה"ו ויושפע מאות יו"ד ה"י ש"ע נהורין שאר אותיות הושיעה וא"ש ההי"ב:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך